Dag 2 tisdagen den 16 mars - Lära mig att framställa hemsidor, med Dreamweaver, och allmänt info om CID.
Idag är Ambjörn på Eriksson. Där arbeter han som datakonsult, och har ca 70 civilingeniörer, som han unedrvisar i att envända C++. Just nu håller hans elever på att skapa en digital telefånväxel med hjälp av C++.
Själv är jag på Centrum för Användarorienterad IT-design, CID på Kungliga Tekniska Högskolan, KTH i Stockholm. Man kan säga att CID är en avdelning som syslar med utvecklingen innom IT, både grafiskt och tegnologiskt.
Forskningen på CID är indelad i tre områden.
-Digitala
världar: Andvändning av digitala 3D-miljöer, och världar
på World Wide Web, www. Med digitala 3D-miljöer kan man t.ex. skapa
kontor med möbler som bara existerar på bilder, och låta kunder
ta sig in i dem, med hjälp av Virtual Riality. På det sättet
kan kunderna på ett mtcket mer efektivt sätt välja möbler
som de sedan kommer att vara nöjda med i sina kotor. Med andra ord kan
man skapa konstruktioner som inte existerar, och ta sig in i dem, och på
det sätttet kunna upptäcka missberäkningar, och eventuella problem
som man inte räknat med.
-Smarat
ting och miljöer: Utvecklar nya områden där datorer kan användas.
Ett exempel är den märkvärdiga lampan "6th sense",
som visar aktiviteten, med hjälp av sensorer hos respektive varelser som
befinner sig i rummet och lyser med sina lampor med olika intensitet beroende
på aktiviteternas intensitet.
-Interaktiva
lärmiljöer: Här ingår bland annat kuskapens trädgård,
som är en prototyp av en värd av interaktiva läromiljöer.
Med denna prototyp skulle elever redan kunna börja med en ny undervisning,
där de själva eller läraren kan välja de området som
är lämpligt att träna. Kuskapens trädgård består
av en designad värd med videoklipp som förklarar olika matematiska
moment, och som sedan ger dig frågor med variabel svårighetsgard.